“Nu får jag mer tid med patienterna”

Det ska gå snabbt och lätt att nå oss, både via telefon och på mottagningen. Varje patient ska få träffa den som har rätt kompetens och bemötas med värme och engagemang. Det är de främsta anledningarna till att välja Medinord, menar Veronica Westberg, distriktssköterska på den första hälsocentralen Ripan som öppnar i Östersund 1 december.

Veronica Westberg är distriktssköterskan som aldrig lämnar något åt slumpen. Hon ser och lyssnar på varje patient och hör även det som inte sägs. På Medinord får hon möjlighet att arbeta på det sätt hon önskar, nära patienterna och tillsammans med andra i professionella team.

– Tidigare fastnade jag ofta i telefon, vilket åt upp min tid med patienterna. Nu har vi hittat en lösning för telefonin som frigör tid för distriktssköterskorna, men som ändå innebär god service till patienterna.

Varje patient som ringer till Medinord ska mötas av en mänsklig röst, utan långa väntetider och förvirrande knappval. I växeln sitter personer med kompetens att slussa till rätt person, oavsett om det är till en läkare, sköterska, annan vårdpersonal eller administrativ personal.

– Det innebär att jag som distriktssköterska kommer att få mycket mer tid för att prata med patienterna på telefon men framförallt träffa dem på riktigt, säger Veronica.

När en ny hälsocentral startas finns möjligheten bygga något från grunden och en viktig fråga för Veronica och hennes kollegor är ”vem som gör vad i vården?”. I många fall är det relevant att träffa en läkare, i andra fall kan exempelvis en sjukgymnast eller en distriktssköterska vara naturligare alternativ.  På hälsocentralen Ripan kommer distriktssköterskorna att ha egna ansvarsområden, till exempel blodtrycksmottagning och diabetesmottagning.

– Vi kommer att möta varje patient och utforma vården utifrån deras behov, säger Veronica.

Det är enkelt att byta hälsocentral!

Vi öppnar vår första hälsocentral Ripan på Mittpunkten i Östersund den 1 december. Välkommen som patient hos oss! Det krävs bara fyra snabba steg.

Comments 1

  1. Jag hoppas att tillgängligheten till läkare blir bättre.
    Och att det går att komma fram på telefontiden. Ofta fast man ringt tidigt säger tel.svararen att telefonkön är fylld och att an får återkomma dagen efter.!

Lämna ett svar till Gunhild Cleryd Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *